Сугестопедия - мит ли е методът на проф. Лозанов?

Оспорван в годините на комунизма, но приет от цял свят, методът за усвояване на голям обем знания чрез разкриване на неподозираните възможности на човешката личност, се прилага днес у нас

Елка Влаховска 08 October 2014

Този метод е създаден от проф. д-р Георги Лозанов – лекар, психиатър и физиолог на мозъка – и се нарича сугестопедия, от сугестия – внушение

Сугестопедията е уникален български метод за изучаване на чужд език. Призната е като такава през 1971 година от комисия от 8 български лекари психиатри, директори на клиники. През 1978 година е призната от ЮНЕСКО като най-добър метод за обучение на групи ученици и по различни предмети.

Ванина Бодурова
Как се случва това, попитахме Ванина Бодурова, директор на Фондация „Професор д-р Георги Лозанов и професор д-р Евелина Гатева“. Тя е ученичка на проф. Лозанов.

Г-жо Бодурова, по какво сугестопедията се различава от стандартното обучение?

Сугестопедията връща страстта към живота у възрастните курсисти и дава полет на естественото желание за опознаване на света у децата.

Действа ли се под хипноза при курсовете по сугестопедия?

Сугестопедичните курсове никога не са се основавали на хипнозата, която се практикува при строги клинични условия от специалист психотерапевт. В сугестопедията работим в учебна среда и занятията се водят от преподаватели, специалисти в областите си, но не хипнотизатори.

Има хора, които са твърдо убедени, че не могат да учат езици. Отключва ли сугестопедията увереност във възможностите и как?

Всичко в сугестопедичния процес е организирано така, че първо човек да се освободи от погрешни вярвания за не-можене и веднага след това да му се покаже и той да преживее това, че може. Това се дължи на адресиране към цялостната личност на човека, а не само към неговото съзнателно внимание или логическата му структура. Д-р Лозанов имаше едно просто обяснение: „Защото е много човешка. Тук има толкова много любов, колкото няма никъде в живота, а не само в обучението.“

По каква причина хората мислят, че не могат да направят нещо?

Понякога това е външно мнение, изказано авторитетно, с нетърпящ възражение тон, понякога това е неувереност в способностите ни, някаква психотравма, която може да се преодолее с много внимание, с приемане и с любов. Със сугестопедията може да се усвои чужд език в пъти по-добре без умора, с ефект на почивка, с повишено самочувствие, с разкрити творчески резерви, с добър ефект върху здравето, с хигиена на психиката и лекуване на невротични оплаквания.

Как протичат уроците с децата?

Всичко е подчинено на развиване на детската личност чрез законите на любовта, свободата, убедеността на преподавателя, че нещо необикновено се случва. Преподавателят например може да постави пиеса, в която са включени песни, танц, поема, произведения на класическото изкуство, а в тях са вплетени основните дидактични понятия.

Има ли разлика с обучението на възрастните хора?

Преподавателят винаги се насочва към събуждане на детето у всеки човек. Опитва се да премахне наслоените маски, страхове, неувереност и да открие чистото и съкровено пламъче, което всеки от нас носи. Чрез законите на сугестопедията, чрез организацията на учебния процес, чрез личността на преподавателя и учебните материали се прави опит да се създаде произведение на изкуството, което има за цел безопасно да разкрие нашите резерви.

Задължителен фон ли е класическата музика? Как се използва музиката като фактор за усвояване на знания?

Класическата музика в сугестопедията е едно от художествените средства, които се използват за създаване на състояние на т.нар. концентративна психорелаксация, което е най-подходящото за усвояване на в пъти по-голямо количество материал. Музиката, която се използва във всички сугестопедични курсове, е специално подбрана. Тя е още един от каналите за предаване на информация по периферен начин.

Как се прилага днес сугестопедията на проф. Лозанов?

В страната се прилага както училищната, така и чуждоезиковата сугестопедия за възрастни и деца, експериментира се в нови области, обучават се много специалисти. Най-радостното е, че сугестопедията влиза и в душите на българските учители от държавните училища. Сугестопедията е първо педагогика на душата на учителя, затова с нея се работи много внимателно и ненатрапчиво, за да достигне до повече преподаватели и до повече ученици.

Преподавателите, които са обучени, притежават сертификат. Това, което ще покаже дали един курс е проведен правилно, са резултатите от изходните тестове. И безопасното разкриване на целия резервен комплекс.

Повече информация – на www.suggestology.org.

1 КОМЕНТАР
1
Angelina Karaslavova, Suggestopedia specialist
30 October 2015, 13:23

Уважаеми колеги и приятели на Сугестопедията, наистина всеки взаимносвързан в едно цяло - етап - от сугесто-десугестопедияното преподаване е важен и има своето значение за успеха. За да твърдим, че Сугестопедията е уникална са нужни обективни ТЕСТОВЕ, а не само твърдения. Ето защо лично аз - като дългогодишен сътрудник на Д-р Лозанов и автор на сугестопедични учебници и ръководства и в продължение на разработваните от мен теми за "оркестрация" на сугестопедията - по идеи на Д-р Лозанов - продължавам да използвам понятието "Сугестопедия със Система", или СугестоСистема. ДА, СУГЕСТОПЕДИЯТА Е СИСТЕМА!

ТВОЯТ КОМЕНТАР