Petar Petrov - космополитна мода с български корени

Облеклата му се продават в Япония, САЩ и Китай. Негови почитатели са артистични личности като Лулу Генсбур и хора от творческия каймак на Виена

Адриана Попова 14 May 2015

Снимка: Модна къща Petar Petrov

За 11-а година виенският моден дизайнер Петър Петров показа своя колекция в рамките на Седмицата на модата в Париж. Петър заминава за Виена на 20 г. като студент по геология, но се прехвърля в Университета по приложни изкуства, където  му преподават креативният директор на Christian Dior Раф Симънс и дизайнерското дуо Viktor&Rolf. Основава собствен лейбъл Petar Petrov още докато следва – през 2005 г. Започва с мъжки колекции, от 2008 г. прави и дамски.

Днес облеклата му се продават в Япония, САЩ и Китай. Негови почитатели са артистични личности като Лулу Генсбур и хора от творческия каймак на Виена. Признание за Петър Петров беше и избирането му за дизайнер на костюмите на балетистите от Новогодишния концерт на Виенската филхармония’2015, който по традиция събира многомилионна телевизионна публика на 1 януари. Досега с дизайна им са ангажирани имена като Vivienne Westwood, Versace, Christian Lacroix.

Как бяхте избран за дизайнер на костюмите на балетистите от Новогодишния концерт на Виенската филхармония?

Един ден през февруари 2014 г. ми се обадиха от австрийската телевизия ORF и ми казаха, че са ме избрали, без да зная за това предварително, от 10 дизайнери. Имах пълната свобода за работа, но тъй като Виенският университет отбелязваше 650-ата си годишнина, избрахме с хореографа студентска тема и затова костюмите имаха униформен характер. Бях много изненадан от огромния положителен отзив след това...

Къде търсите вдъхновение за дизайн?

Обичам да влизам в динамиката на нови, непознати градове. Ню Йорк ме вдъхновява с бързината си, Берлин – с неговата парти сцена и нощен живот, Виена – със спокойствието си, но и с активната си творческа сцена. Интересувам се много от съвременно изкуство, архитектура. Вдъхновение черпя и от хората, които ме заобикалят или срещам, когато пътувам. От двама архитекти от Виенския модернизъм в края на XIX и началото на XX век Adolf Loos и Otto Wagner.

Как бихте описали стила си?

Подходът ми към модата е прям, без много завъртулки и детайлчета. Стилът е въздържан и елегантен, изчистен, съчетание на красиви тъкани с прецизна изработка и кройка.

Влияят ли ви източноевропейските ви корени?

Аз съм горд, че съм българин, и се радвам, че мога да произвеждам голяма част от нашите продукти в България. От естетична гледна точка не мога да кажа... Но хората откриват в естетиката ми източноевропейски елементи.

Мисля, че модата, и особено луксозната, се връща към стари традиции като индивидуалното изпълнение по поръчка.
Белгийската писателка Амели Нотомб казва, че цветът не е символ на удоволствието, той е самото удоволствие. Какво са за вас цветовете?

Интересен цитат! Съгласен съм... Много от нашите клиенти купуват дрехи само защото им допада цветът и голяма част от работата ми над дизайна са цветовете. Важен аспект обаче е дозирането. Ако човек прекали, може от хубав цвят да стане нещо, което не е красиво. Ако късо палто от даден цвят е красиво, не значи, че дълго палто от същия цвят ще е хубаво. Лично аз най-много обичам интензивно тъмносиньото... индиго. Обичам обаче и контрастите и графичната им комбинация.

Работите върху колекцията есен-зима 2015/2016 година. Какви са акцентите за следващия студен сезон?

Работим много над цветовете. Досега не сме имали толкова много цветове в зимна колекция. Интересно е, че тенденцията е към 70-те години... Дълги широки панталони, дори клош. Големи свободни палта. И елегантни цветове в зелено, керемидено и метални нюанси.

Какво значи човек да е добре облечен според вас? Какво е проява на лош вкус?

За мен е най-важно човек да има индивидуален стил и чувство какво му подхожда и какво не. Това не може да се купи с пари, и много звезди, които не са сигурни, наемат скъпоплатени стилисти да се занимават с техния ежедневен гардероб. Лош вкус е, когато човек няма усет към тялото си и показва неща, които е по-добре да бъдат прикрити. Най-неприятно е, когато хората искат да привлекат на всяка цена вниманието към себе си.

Какво е усещането да обличате известни и интересни хора като Лулу Генсбур?

Впечатляващо е, когато хора, които са интересни артисти или автори, решават да изберат индивидуален луксозен продукт и желаят да носят Petar Petrov. Миналата седмица изпратихме едно палто на Къртни Лав и Елайза Седнауи (актриса, филмов режисьор и модел, работила с Chanel, Armani, Cavalli – б.а.), надявам се скоро да ги видя в него.

Тенденция в световната мода, която харесвате, и тенденция, която не харесвате?

Мисля, че модата, и особено луксозната, се връща към стари традиции като индивидуалното изпълнение по поръчка. Спомням си, когато бях дете, майка ми шиеше по поръчка на заможни дами. Новата тенденция е хора да идват при нас и да желаят индивидуално изработен продукт с нашата естетика по техните мерки... един вид haute couture... Или индивидуален лукс.

Майка ви е конструктор на облекло, човек от бизнеса, с други думи. Какво казва тя за вашата работа?

Подкрепя ме както и където може! Понякога се притеснявам за нея, защото не спира да работи. Тя ми е най-големият помощник! Никога не е казвала какво мисли, това не е в стила й.

Къде да намерим колекциите ви?

Продаваме в много концептуални бутици, пръснати по света, които представят само специални луксозни марки. Най-голяма част от колекциите ни се продават в Хонконг. Това е първото място, където искаме да открием монобранд магазин. Също така от година влизаме по-глобално на американския пазар.

Във Виена адресите са: Park Mondschein-gasse 20, www.park.co.at и Liska, Graben 12, www.liskafashion.com.

Ще видим ли някой ден лейбъла ви в България?

Някой ден със сигурност. За това е нужно обаче повече хора да осъзнаят, че не само големи италиански брандове могат да създават луксозен имидж продукт със собствен характер.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР