Стефан Зийгъл - Извън етикета на модния бизнес

На пръв поглед твърде млад и красив, той е бивш инвестиционен аналитик в големи корпорации и рекламно лице на Prada, Gucci и Calvin Klein, който лансира иновационната модна платформа Not Just a Label през 2008

Ирина Лазова 06 октомври 2016

Снимка: Петър Драганов за студио МЕМ

Модният предприемач и основател на дизайнерската платформа Not Just a Label Стефан Зийгъл бе в България, за да се включи в технологичната конференция DigitalK. Презентацията му на тема „Радикална промяна на модния свят“ представи тенденциите в онлайн пазаруването, възможностите за налагане на нова марка и пазарите на бъдещето. Екипът му поиска и отделна лекция за студенти по мода, абсолвенти и дизайнери. Основният бизнес на Not Just a Label е подкрепа и развитие на млади таланти, а всяка възможност да го усъвършенстват (независимо от географската ширина) се приема за ценност.

Зийгъл е от онази категория спокойни хора, неподвластни на външни фактори и напрежение. Излиза от летището с 20-минутно закъснение, защото в същия самолет е и министър-председателката на Бангладеш. „Видях през прозореца строена делегация и си помислих, че това DigitalK трябва да е голяма работа.“ Чувството за хумор е сред постоянните му спътници, а въпросите му са строго свързани с предстоящия ангажимент. Не пита нищо за България, вече е запознат. Австрийски възпитаник с тиролски произход, Стефан винаги е подготвен и рядко парадира с това. Не е учудващо, че начинанията му са успешни – стратегията е в кръвта му, а военното училище, в което прекарва младежките си години, добавя дисциплината като основа за характера му. 

След коктейла, организиран за лекторите, става ясно, че Зийгъл не пие – „разбира се, загубих много приятели, когато спрях да пия преди три години. Те просто ме изключиха от списъка на забавните хора“ – и почти презира старт-ъп културата и предприемаческата мания: „Това е новото инвестиционно банкиране – едни хора поддържат чрез външно финансиране високия си стандарт на живот, своите безкрайни партита и пътешествия“.

Именно банките откриват възможност пред Стефан за модна онлайн търговия: „По това време живеех в Ню Йорк и имах доста приятели в модния бранш. Установих, че няма кой да помогне на новите имена да прокарат пътя си в бизнеса“. Поема риска да изостави шестцифрена заплата и скъпа кола: „От перспективна позиция във водеща инвестиционна банка на 26-годишна възраст, на 29 живеех в склад извън центъра на Лондон, чийто наем плащаше баща ми“. Зийгъл стартира платформата Not Just a Label сам и излиза на печалба още през втората година. „Получавах непрестанни предложения от инвестиционни фондове за разрастване на компанията, които отхвърлях. Придобих имидж на някой, който очевидно не иска да прави сериозни пари“.

Стефан декларира концепцията за бизнеса като мечта и призвание, но аз отбелязвам наум, че като инвестиционен банкер най-вероятно е имал безлимитна кредитна карта, за да обслужва клиентите си, както и достатъчно спестявания, за да не търси инвестиции. Питам го кое е било водещото при старта на Not Just a Label – добрата бизнес възможност или истинската страст? Отговаря, че задавам клиширани въпроси. „Разбира се, интересувах се от мода. Но без план, стратегия и ясна пазарна необходимост не би било възможно“.

Позицията му на опортюнист е във всичко – в категорията „черна овца“ на сайта му; в неговата неприязън към мястото, където живее – „Пълна глупост е някой да твърди, че харесва Лондон безрезервно. Но е чудесно за бизнес...“ По време на срещата със студенти и млади дизайнери Стефан декларира: „Господ е създал два годишни сезона, останалите четири, шест, осем и нататък са продиктувани от алчността за повече печалба на предприемачите в модния бизнес“.
Темата за по-малко потребление и устойчивост в модата видимо вълнува Not Just a Label, но самият Зийгъл казва, че sustainability е термин, който не бива да използваме: „Никой не знае какво точно означава, в същността си това е оксиморон. Някои от компаниите, които оперират в бързата мода, развиват практики за връщане на закупените дрехи и го представят като екологична грижа. Tова обаче им дава възможност да продават повече, a същността на sustainability е да купуваш по-малко. Противоречиво е.“

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР