Млякото - полезно или вредно

През последните години представители на класическата и на холистичната медицина подлагат на съмнение ползата от редовната консумация на прясно мляко и млечни продукти

Елка Влаховска 04 декември 2013

През последните години представители на класическата и на холистичната медицина подлагат на съмнение ползата от редовната консумация на прясно мляко и млечни продукти. Кога те стават опасни за здравето попитахме Надя Петрова, холистичен нутриционист*

Г-жо Петрова, има ли опасност да предизвикаме алергия с консумирането на прясно мляко и млечни продукти?
Проблемите с млякото са два и са свързани с лактозата (млечната захар) и с казеина (млечния протеин). След 5-годишна възраст човек губи ензима, който разгражда лактозата, и това се случва на 70% от населението на Земята. При млечните продукти, като сирене и кашкавал, процесът на ферментация разбива лактозата, но за съжаление производителите не изчакват необходимия за ферментация 40-дневен срок. Добавят калиев диоксид (това е маркирано на опаковката), за да ускорят процеса. Затова лактозата остава неразградена и може да предизвика скрити алергии, чието най-видно проявление са кожните проблеми например.

Казеинът опасен ли е?
Той е сериозен алерген, когато хората прекаляват с млечните продукти. А за българите е обичайно да имат всеки ден на трапезата си прясно и кисело мляко, сирене, кашкавал. Това е много повече от количеството, което организмът може да преработи. Казеинът може да предизвика алергия, която да избие навсякъде. Автоимунните заболявания са крайното проявление, когато дълги години имаме неоткрита алергия.

Как можем да я установим?
Най-сигурният начин е да си направим кръвен тест за хранителна толерантност. Но аз препоръчвам всеки да обърне внимание на това как се чувства във всекидневието. Човек свиква на болките и на дискомфорта и обикновено ги пренебрегва. А трябва да види отрано симптомите, да приеме, че са проблем, и да потърси решение. Ако са налице подуване на стомаха, газове, главоболие, кожни проблеми, постоянна умора, просто да спре млечните продукти за известно време и да наблюдава какво се случва.

Каква е здравословната доза млечни продукти?
Бих препоръчала не повече от 50 г сирене или кашкавал три пъти седмично по веднъж на ден. Кисело мляко, но домашно заквасено, може да се яде всеки ден по една чашка. И препоръчвам на всички да забравят прясното мляко като храна.

Но ние все пак го обичаме, как да се откажем от него?

То може напълно да се замести с растителни млека – оризово, соево, кокосово, бадемово.

Можем ли да се лишим изцяло от животински млечни продукти?
Да, и според мен е желателно. Освен ако не са органични и домашно приготвени. Проблемът с млечните продукти е, че млякото се пастьоризира. Така ценните вещества в него се губят, а производителите добавят допълнително калций. Това обаче е проблем, защото организмът не може да го усвои, има нужда от допълнителни вещества – магнезий, витамин Д и фосфор. И организмът започва да ги изтегля от костната система, от зъбите, от меките тъкани в опит да усвои самостоятелния калций в млякото. По този начин здравословното им състояние се влошава. Наскоро приключи голямо проучване на Харвард, правено в продължение на 12 години с 80 000 жени. Търси се отговор защо с увеличаването на консумацията на млечни продукти остеопорозата при жени в менопауза скача драстично. Учените установяват, че проблемът е именно в голямото количество калций в млечните продукти без наличните вещества за усвояването му.

А как да си набавим калций без млечни продукти?
Зеленолистните зеленчуци и сусамът съдържат калций в правилната пропорция, както и пълнозърнестите храни. Ситуацията с калция и млякото е преекспонирана, тя е плод на огромна рекламна кампания, стартирана от производител на млечни продукти през 1920 г. Години наред сме слушали нещо, което днес съвременната медицина доказва, че не е вярно, но ще ни отнеме още толкова години, за да се убедим.

Какво да правят жените, засегнати от остеопороза?
На първо място препоръчвам пълно елиминиране на млечните продукти от животински произход и много сериозна физическа активност, включително с вдигане на тежести, защото това заздравява костната система. Най-подходящи за жените след менопауза са соевите продукти – мляко, тофу, кълнове. Желателно е и да се наръсват салатите или ястията със смляно сусамово семе. Десертите пък са вкусни със сусамов тахан. Но отново напомням: за жените след менопауза – никакво прясно мляко!

* Тази нова за нас, но утвърдена в Канада и САЩ специалност, Надя Петрова е изучавала в Canadian School of Natural Nutrition. Повече информация и записване за консултации – на www.natureinsider.com.

5 КОМЕНТАРА
5
Ivan Petrov
21 юни 2017, 12:04

1. Как смееш да препоръчваш, в качеството си на кого? Коя си ти?
2. Нашите баби и дядовци ако са ти следвали препоръките, теб и мен днес нямаше да ни има!
3. Вероятно не познаваш и никога няма да опознаеш вкусовете на натурално българско мляко, прясно и кисело, сирене, кашкавал, катък и др.
4. Много ми идвате вече познавачите и "био" драскачи, без реален допир до Природата!
5.Жалки сте!

4
djasra
05 февруари 2016, 18:49

До #1: Госпожата НЕ е доктор, а холистичен нутриционист. Тръбенето колко било вредно млякото идва от американски учени, които също препоръчват соевото мляко. На мен ми мирише на Монсанто и големи корпорации

3
thea
29 януари 2016, 21:52

Buk, dneshnite kravi ne sa sushtite kato predi vreme ,kakto I vsicko ostanalo,sledovatelno moje bi imat pravo da kazvat che ne e dobro mlqkoto im...

2
доставка на плодове
23 ноември 2015, 16:23

Относно млякото, всеки си има своите виждания и мнения за това дали е вредно или полезно . Общо взето според мен всичко опира до организъм и хранителен режим. Преди време пиех на ден много мляко, докато в един момент не запознах да имам всекидневно проблеми със стомаха. Направих експеримент като спрях млякото и вече съм по-добре. Други са ми казвали обратното. Така, че нека всеки прецени сам. Статията ви е много полезна и информативна.

Още коментари
ТВОЯТ КОМЕНТАР