Братя по професия и кръв

Какво се случва, когато изберат една и съща кариера – режисьорската? Представяме ви няколко звездни примера

Деяна Ангелова 07 September 2015

 

Братя Фарели

Филми: „От глупав по-глупав“, „Ах, тази Мери“, „Аз, моя милост и Айрин“, „Лепнат за теб“, „Хем боли, хем сърби“

Докато се опитвал да пробие като сценарист, по-малкият брат Питър Фарели излязъл на среща с момиче, което му казало, че новият съсед на родителите й е Еди Мърфи. Той пък й казал, че е написал сценарий за филм. И на находчивата девойка й хрумнала брилянтна идея – помолила го да й даде сценария, за да го използва като повод да се запознае с Еди Мърфи.

Няколко седмици по-късно, докато Питър си седял в нюйоркския апартамент и гледал шоуто на Летърман, чул как гостуващият Еди Мърфи говори за сценарий, който му дал съседското момиче и много иска да направи по него филм. Само че сценаристът не оставил телефон за връзка, а родителите на девойката отишли на ваканция в Европа. Естествено, Фарели веднага се свързал с Eddie Murphy Productions, а те от своя страна взели него и брат му Боби (също дерзаещ за кариера на сценарист) в Холивуд.

В крайна сметка Мърфи така и не направил въпросния филм, а Питър никога повече не видял онази девойка. Но вече в Холивуд, двамата братя сбъдват мечтата си не само като сценаристи, но и като режисьори. През 1994 г. излиза „От глупав по-глупав“ – световен хит с печалба от 340 милиона долара. Следват „Ах, тази Мери“, „Аз, моя милост и Айрин“, „Лепнат за теб“, „Хем боли, хем сърби“ – общо 11 ленти, които режисират заедно. Не сме сигурни дали трябва да сме им благодарни за тях (а и на Еди Мърфи, че е взел братята в Холивуд), но след като филмите им са донесли обща печалба $791 988 600, явно има причина Фарели да блестят на кинонебосклона.

Сега за първи път единият от братята ще прави филм сам. През 2016 ще излезе One Night Stan, на който режисьор ще е само Боби. Не, не са се скарали. Просто пробват силите си поотделно.

Братя Коен

Филми: „Фарго“, „Големият Лебовски“, „О, братко, къде си?“, „Човекът, който не беше там“, „Няма място за старите кучета“

Филмовият фестивал в Кан тази година бе много интересен и с журито си – за първи път председателското място бе заето не от един, а от двама души. Но как да ги разделиш? Итън и Джоел Коен не са близнаци, въпреки че на снимачната площадка се държат като такива. Довършват изреченията, четат мислите си. Хора, работили с тях, твърдят, че двамата никога не спорят. Итън е по-малкият, на 57. Джоел е с три години по-голям.

Родени в семейство на евреи академици, те от малки знаят с какво ще се занимават. Като по-голям и по-находчив, Джоел успява да събере пари от косенето на съседските морави, за да си купят първата камера. И започват да правят римейк на всеки филм по телевизията, който им хареса. А в главната роля е съседското хлапе. Естествено, когато пораснали, това не бил достатъчно сериозен бекграунд, за да накара студиата да инвестират пари в първия им филм.

И те започват да обикалят от врата на врата, за да си ги осигурят сами – от бизнесмени, приятели, предприемачи. Събират 750 000 паунда и правят партньорство със спонсорите си. Така се ражда първият им филм Blood Simple, достатъчно успешен, за да възвърне инвестициите. Той се оказва и показателен за кариерата на братя Коен: на тях никога няма да им се налага да се обясняват пред „човека с парите“ и никога не вземат предвид „забележките и препоръките на студиата“.

Следващите им три филма („Да отгледаш Аризона“, „Проходът на Милър“ и „Бартън Финк“) са финансирани от хората, които дистрибутират първия им. Големият им пробив идва с „Фарго“ (1996). Останалото е история, а част от нея са „Големият Лебовски“, „О, братко, къде си?“, „Човекът, който не беше там“, „Няма място за старите кучета“, 13 номинации и 4 спечелени Оскара.

Екс-братя Уашовски

Филми: „Матрицата“, „Спийд Рейсър“, „Облакът Атлас“, „Пътят на Юпитер“

Те стартираха кариерата си в киното преди около 30 години като братя Уашовски. Но двамата режисьори, сценаристи и продуценти вече са брат и сестра Уашовски, след като през 2012 г. се разбра, че по-големият брат Лари е минал цялата сложна процедура по смяна на пола (отнела му близо десет години) и вече на визия и по документи е г-жа Лана Уашовски. В едно от редките си интервюта заяви, че е копнеел да умре, защото се страхувал как останалите ще приемат новата му идентичност. „След като се уверих, че майка ми и баща ми са окей с това, останалото беше лесно. Знам, че сега всички ще искат да разберат дали са ми направили вагина, но предпочитам да запазя тази информация за себе си“, заяви Лана, която през цялото време е имала пълната подкрепа на брат си Анди.

Създателите на трилогията „Матрицата“ са пословични с това, че не искат да дават интервюта, да ходят по събития и изобщо да се показват публично. Имали „вродено притеснение от медиите“. Сравнявайки публичността с изгубването на девствеността, което се случвало веднъж и завинаги, Лана каза, че искали да останат далече от медийното любопитство, за да не загубят неприкосновеността на личния си живот. По тази причина за Уашовски се знае много малко, но пък слуховете са страшно много.

Като този, че в периода на „Матрицата“ Лана, която по това време е била женена и все още мъж, е имала връзка с „професионалната сексуална фетишистка и садо-мазо специалистка“ Илса Трикс. Стига се до развод, в който съпругата Теа Блум иска половината от богатството на брат/сестра Уашовски и за дълъг период активите му са запорирани от съда.

Въпреки безспорния успех на трилогията „Матрицата“, с течение на годините Уашовски се доказаха като инвестиция без възвращаемост. Почти всичките им филми са на загуба в сравнение с огромните бюджети, вложени в направата им. Сега се пробват в телевизията – първият им сериал Sense8 се завъртя на малкия екран през юни.

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР