Диагноза „компютърен врат“. Как да обърнем мача

Съвети от Константин Ганчев, кинезитерапевт

Ваня Шекерова 10 септември 2018

 

Важно ли е да се наблюдаваме как ходим, как седим или стоим?

Много. Има вече много обучителни филмчета в интернет, средно интелигентният човек може да открие това, което го интересува.
Кой е правилният начин да седиш, така или иначе по-голямата част от денонощието седим.
С прав гръб, коленете – под прав ъгъл. Ако столът не е специализиран, в поясния дял трябва да има възглавничка. Проекцията на брадичката да пада в югуларната ямка. Раменният пояс трябва да е максимално релаксиран, т.е. нивото на плота да е такова, че да няма нито напрежение, нито прекомерно отпускане.

Казаха ми, че за врата и гърба не е хубаво да се спи по корем, а аз така спя от малка.

Щом ти е удобно... Но гледай възглавницата ти да е ниска. Матракът трябва да е средно твърд, когато човек се отпусне, да не потъва много. Гръбначният стълб не трябва да увисва, както и главата, за да не се създава напрежение във врата. Анатомичните възглавници не са панацея, не всеки път решават проблема.

Кои са движенията, които укрепват мускулите на врата?

Тези, които разгъват главата назад, трябва да са по-засилени. По принцип анатомично мускулите, които сгъват, са малко по-силни от разгъващите. Когато наведеш брадичката напред, сгъвачите се засилват и се появява дисбаланс. За да укрепнат екстензорите, е нужно да се правят специални упражнения.

Има ли лек за шиповете?

За мен няма. Калциевите отлагания върху различните ставни повърхности на прешлените са свързани и с износване на ставния хрущял. Свързано е както с естествения процес на стареене, така и със свръхподвижността на ставата. Процесът може да се задържи с развитие на мускулите, с правилния баланс между мускулните групи, с правилно натоварване. Ако говорим за врата, няма нужда цял ден да се взираш в компютъра, телевизора, телефона. Работейки, мускулатурата храни тези сегменти и разтоварва като амортисьор ставния хрущял. Гарантира му по-дълъг живот и облекчава проблема. Напоследък зачестиха дискови хернии в областта на врата. От седенето идва проблемът, не от копаенето. Ние до такава степен вече сме си избягали от природата, създала ни да тичаме, да ходим, да копаем, че прекарваме по-голямата част от деня в седяща позиция. Принудително. Хубаво е на час, час и половина човек да става поне за минута-две, да променя позицията на врата, ако може да се разходи, да направи елементарни движения в една равнина. Сгъваш напред, разгъваш назад десетина пъти, завърташ наляво и надясно пак толкова, наклони на едната и другата страна. С ръка натиск върху челото и движение на главата напред. Но да няма смесване на осите като търкулване на главата например.

Ще ми помогне ли масаж?

Разбира се, стига да е направен от специалист, който знае как и къде да пипа. Лягай да ти покажа!

« предишна страница
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР