Има ли щастливи самоубийци?

Ако трябва да убивам някого заради отегчението, което ме връхлетяваше по време на прожекцията на „Голямото скачане“ , със сигурност няма да е само Ник Хорнби, няма да е честно. Бих посегнала и на продуцентите, че и на режисьора. Ще помисля още малко.

Ирина Иванова 11 April 2014

Британецът Ник Хорнби е сценарист на един от най-любимите ми филми от последните години - „Образование“ („An Education“) с Кери Мълиган и Питър Скарсгард - а всеки, който по някакъв начин е свързан с този филм, има специално място в сърцето ми. Започвам с това предисловие, защото същият човек е автор на сценария и на „Голямото скачане“, който от днес е в кината. Филмът е създаден по едноименния роман на Хорнби „Дългият път надолу“, издаден и у нас преди няколко години от „Хеликон“.

Обичам чувството за хумор на Хорнби, депресивните му и свръхчувствителни герои, особената му нежна тъга... Сигурно сте гледали „Маркъс“, където Хю Грант се запознава с едно малко момче, чиято майка е вечно на ръба на самоубийството. И този филм е по книга на Ник. Той някак усети и пресъздаде в книгите, а оттам – и във филмите по книгите си, модерното усещане за тъга. Скрита под пластове ирония и самоирония, под леката умора, в чиито прегръдки живеем всички ние, под цинизма, който вече имам чувството, че е присъщ дори на бебетата, под звуците на любимите парчета, които звучат в слушалките ни, под толкова внимателния стайлинг на иначе небрежния ни външен вид... Та под всичко това си живее една тъгичка наша, която в някакъв момент разбутва всичко, с което е затрупана и виждаме колко остра е и колко е опасна. Ето заради това „откритие“ съм склонна да простя на Хорнби най-смъртния от всички смъртни грехове, а именно – че в „Голямото скачане“ ме отегчи, не ми беше достатъчно смешен и дори не ми беше достатъчно тъжен. Разбира се, вината едва ли е само негова.

Едно отклонение във връзка с горното изречение. В много филми, разказващи за задкулисния свят на киното, задължително пречукват някой нещастен сценарист, в момента се сещам за „Булевардът на залеза“ на Били Уайлдър, „Играчът“ на Олтман, „Бартън Финк“ на братя Коен. Все сценаристът им е крив. Ако трябва да убивам някого заради отегчението, което ме връхлетяваше по време на прожекцията на „Голямото скачане“, със сигурност няма да е само Ник Хорнби, няма да е честно. Бих посегнала и на продуцентите. Според мен са си го заслужили. Но да се върнем на филма.

Четирима души решават да посрещнат по интересен начин Новата година – като се метнат от покрива на незнамсиколко етажна сграда и с това приключат завинаги с житейските си мъки. Пиърс Броснан е телевизионна звезда, изпаднала в немилост, Имоджен Потс (запомнете я, бива си я) е тийнейджърка със сложни отношения в семейството, Арън Пол е разносвач на пици - хипохондрик, а Тони Колет е майка на дете с тежки психофизически увреждания, което се нуждае от нейните постоянни грижи. Истината е, че и четиримата не изглеждат като хора, които ще се самоубият, а по-скоро като хора, които си играят на самоубийство. Всички те обаче, като истински лузъри, избират един и същ покрив, от който да скочат и съответно плановете им се провалят. Те стават приятели, а после заминават на обща почивка в Тенерифе (eто този епизод беше срамно скучен при цялата си екзотика и четох някъде, че продуцентите са го разтеглили като локум, защото бил привлекателен – да имат нещо сочно за трейлъра сигурно, че иначе с тези самоубийци кой ще им гледа филма?!).

В крайна сметка и четиримата решават да направят големия си скок в живота, не в смъртта. Нещо такова, озвучено с хубава музика, но без вътрешна енергия.
„Голямото скачане“ не е успял да яхне „Хорнби-вълната“. Просто не се е получило. Усещането е както когато слушаш не добре настроени музикални инструменти. Всичко е леко встрани от верния тон – и актьорската игра, и цялостното настроение на филма, че дори и диалога, и хумора. Някак прекалено са ведри тези самоубийци, прекалено бързо и лесно превключват от мисълта за самоубийство към тази за Тенерифе. Не им вярвам хич. Може би режисьорът Паскал Шамет трябва да бъде наказан. Ще помисля още малко.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР