Правете движения, не мускули

Персоналният треньор Велизар Блъсков отговаря на най-често задаваните въпроси

10 януари 2018

Всяка седмица стриктно тренирам по три пъти във фитнес зала с различни уреди, но не мога да кажа, че за една година има някаква видима промяна. Защо нямам резултати?

Все още във фитнес залите се практикуват методите на американските бодибилдъри от 70-те години – хората изпълняват елементарни упражнения, заковани на уреди, или от статична седнала или легнала позиция. Движенията изглеждат, а и се усещат странно и стимулират тялото по неестествен начин. Разделят се „тежести“ и „кардио“ и важи принципът за натоварване на отделни мускулни групи. Това означава трениращите да се ограничават с безкрайно скучните, вредни и неефективни „ден за гръб“, „ден за корем“; лежанка 4 серии по 10, крака на машини и т.н. Търси се изолиране на мускули, „напомпването“ им и увеличаване на обема. Упражненията са толкова лесни, че се научават още в първата сесия и се повтарят с месеци и дори години без реална прогресия.

Този стил свежда трениращия до обикновен работник на най-простата поточна линия и не носи значими и трайни резултати. Задълбаваме в дупка и за да излезем на повърхността и да дадем на тялото шанс да си поеме въздух, трябва да заменим думата „мускули“ с понятието „движения“. Дори тази промяна е достатъчна да направи тренировките далеч по-ефективни и приятни. А можем да отключим пълния потенциал на тялото си, като чрез тренировките се стремим да развиваме различни качества и умения. Основните и най-важни качества са сила, издръжливост и подвижност (гъвкавост). Към тях може да добавим ловкост, бързина, взривна сила и други. Умение е способността да изпълняваме сложни и разнообразни движения, капацитетът да научаваме нови такива и да сме добри в спортовете и физическите занимания, които практикуваме. Тук е ключът: можем да вървим към успеха и постигането на едни и същи цели по различни пътища, тоест с различни форми на трениране според индивидуалните предпочитания, физически данни и заложби.

Задължително ли трябва да включвам тежести във всяка тренировка? Как да преценя кой вид тренировка е за мен? 

По-леките и не много високи хора могат да постигнат най-добро съотношение сила/тегло и са естествено предразположени към тренировките със собствена тежест. Те са съобразени с нивото на трениращия и дават безброй опции. Започва се със заучаване на по-прости базови елементи, които съставят по-сложни движения и различни прогресии и вариации. Изискват се висока концентрация при изпълнението, прецизност и правилни позиции, много сила. Това е труден метод, истинско предизвикателство за тялото и мощен стимул.

Бягането е за всеки, но е спорт, който обикновено привлича хората с по-слаба и фина структура. Бягането само по себе си е умение и изисква трениране и усъвършенстване на техниката, стойката и индивидуалния стил. То е и универсален начин за развиване на различни качества: лекото и умерено темпо за продължително време изгражда нашата „аеробна база“ и стяга и оформя мускулите на дупето и краката. Спринтовете са за скорост и заедно с бягането в планина с изкачване развиват силни и стегнати крака, както никой друг метод или упражнение.

По-едрите и природно силни хора постигат впечатляващи резултати чрез тренировки с тежести в залата. Те са основно фокусирани върху изграждане на сила, така че е нужно да се допълват с други методи, за да се постигне балансирано и здраво тяло. Използват се движенията от спорта – вдигане на тежести, различни видове клякания с лост, тяга от земя и класическите изхвърляне и обръщане с изтласкване.

Това са технически трудни движения, които изискват много време за усъвършенстване и правилно изпълнение. Въпреки това тук ключовият фактор е натоварването – трябва да се използват относително големи тежести, за да получи тялото нужния стимул.

Всеки човек трябва да притежава нормални нива на еластичност, да може да се движи свободно без сериозни ограничения. Така тялото е защитено от контузии и е способно да се адаптира към формите, които изисква всеки спорт. Гъвкавостта трябва да се тренира и развива успоредно с другите качества и е неделима част от сложните движения. Все пак правилното практикуване на йога дава може би най-широката основа, що се отнася до това качество.

Изброените дотук са някои от най-добрите методи за възстановяване на изгубената в днешно време връзка с тялото ни, за събуждане на мозъка ни в режим на движение. Позволяват да постигнем истинските си цели: да се чувстваме и да изглеждаме добре, да усещаме тялото си и да знаем възможностите му, да сме уверени в движенията си и да можем да се справим с различни физически предизвикателства.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР