София Филм Фест 2018 - да го изгледаме!

07 март 2018

„Да обичаш Пабло“

Снимка: София Филм Фест

Днес стартира 22-то издание на кинофестивала „София Филм Фест“. По традиция откриването е в Зала 1 на НДК, като тази година ще бъде с филма „Ага“, церемонията по награждаването на победителите в международния конкурс ще се състои на 16 март. Програмата на фестивала, заедно с традиционните издания в Бургас, Пловдив и Варна, ще продължи до 29 март. Ще бъдат представени 172 пълнометражни игрални и документални заглавия, както и над 20 късометражни филма.

През 2018 година темата на София Филм Фест, преплетена творчески във визията на фестивала, е свързана с избора на София за Европейска столица на спорта. Този специален фокус ще присъства и във филмовата програма на фестивала чрез селекция от заглавия и събития на спортна тематика. В това число е Оскаровият фаворит „Аз, Тоня“, който ще бъде показан за първи път у нас. Ще видим и три от номинираните за Оскар заглавия в категорията за чуждоезично кино - „Нелюбов“, „Квадратът“, „За тялото и душата“. Безспорни фаворити в програмата са и лентите „Да обичаш Пабло“, „Проектът Флорида“, „Убийството на свещения елен“, „Невидима нишка“ с Даниел Дей Люис.

Ето още няколко акцента:

Щастлив край

Най-новата творба на режисьора Михаел Ханеке („Пианистката“) бе номинирана за Златна палма на тазгодишния Кан, което не е изненада, понеже Ханеке е един от любимците на фестивала на Лазурния бряг. „Щастлив край“ разказва историята на едно семейство, в което всеки – от дядото до внуците, е объркан по своему и изправен пред някакво изпитание. Действието се развива на фона на бежанската криза, а в главните роли са Изабел Юпер, Матийо Касовиц и звездата на френското кино 87-годишният Жан-Луи Трентинян, познат ни от класиките на Ерик Ромер, Клод Льолуш и др., който вече приема да се снима само във филми на Ханеке (предишният беше „Любов“, 2012). Задължително заглавие от програмата на фестивала.

Зърно

Един от филмите в Балканския конкурс на София Филм Фест, чиято програма като цяло горещо препоръчваме. „Зърно“ („Grain“) на турския режисьор Семих Капланоглу (носител на „Златна мечка“ от Берлинале’2010 за филма „Мед“) е мащабна и много амбициозна копродукция – антиутопичен епос, вдъхновен от Корана. Някои критици го сравняват със „Сталкер“ на Андрей Тарковски. Така или иначе на фестивали от мащаба на София Филм Фест е по-разумно да се съсредоточим върху филмите, които със сигурност няма да бъдат разпространявани у нас на голям екран. 

Ага

Първият филм на българския режисьор Милко Лазаров „Отчуждение“ получи награда във Венеция през 2013 г., но не това е, което ни кара да очакваме с нетърпение новия му филм „Ага“, а фактът, че последният е сниман в далечна Якутия и разказва за семейство ескимоси. Името на главния герой Нанук директно ни препраща към документалния шедьовър на англичанина Робърт Флаерти от 1922 г. „Нанук от Севера“, но най-изкушаващо е усещането, че зад заснемането на този филм стои едно голямо приключение. А ние обичаме смелите.

Изключителният: Моят Годар

Любовната история на знаменития френски режисьор от поколението на Новата вълна Жан-Люк Годар и актрисата Ан Вяземски е в основата на новия филм на Мишел Азнависиус „Изключителният: Моят Годар“ („Le Redoutable“), един от акцентите в програмата на София Филм Фест’2018. Вяземски почина на 70-годишна възраст през октомври миналата година, а ролята й във филма се изпълнява от родената в Париж Стейси Мартин, позната ни от „Нимфоманка“ на Ларс фон Триер. В Годар пък се превъплъщава Луи Гарел, изиграл една от главните роли в „Мечтатели“ на Бертолучи. Режисьорът Мишел Азнависиус, носител на Оскар за филма си „Артистът“ (2012), съвсем неочаквано разказва любовната история на Годар и Вяземски като комедия, носеща в себе си обаче красотата и духа на 60-те и 70-те години на XX век.
Ан Вяземски е открита за киното случайно от големия режисьор Робер Бресон, който е силно влюбен в нея, но тя попада в лапите на Годар, с когото се женят по време на снимките на общия им филм „Китайката“ и живеят заедно 12 години.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР